ابری عظیمی از مواد خارج شده از یک ستاره که توسط تلسکوپ فضایی NuSTAR رصد شده، ساختاری از پرتوهای اشعه ایکس پر انرژی است که تداعی کننده تصویر یک دست در فضا است.

      

به گزارش  كلبه نجوم 2   به نقل از ايسنا این نمای کیهانی که اصطلاحا «دست خدا» (Hand of God)‌ نامیده می‌شود، یک ستاره منفجر شده و ابر عظیمی از مواد خارج شده از آن را نشان می‌دهد.

پیش از این، رصدخانه اشعه ایکس چاندارا، پرتوهای کم انرژی پرتو ایکس به رنگ‌های سبز و قرمز را رصد کرده بود و در تصویر جدید تلسکوپ فضایی NuSTAR، پرتوهای پر انرژی پرتو ایکس به رنگ آبی مشاهده شده است.

«فیونا هریسون»، محقق اصلی تلسکوپ NuSTAR از موسسه فناوری کالیفرنیا تأکید می‌کند: این نمای منحصربفرد، یک باد تپ‌اختر تولید شده توسط باقی مانده متراکم یک ستاره منفجر شده را نشان می‌دهد.

چیزی که پس از انفجار ستاره و خروج ابر عظیمی از مواد باقی می‌ماند، یک تپ‌اختر موسوم به PSR B1509-58 است که هفت بار در ثانیه در حال چرخش بوده و باعث وزیدن باد پرقدرتی از ذرات می‌شود.

این ذرات در تعامل با میدان‌های مغناطیسی اطراف، پرتوهای پر انرژی ایکس به شکل یک دست را شکل می‌دهند.

ابر قرمز بالای انگشتان دست، یک ساختار مجزا موسوم به RCW89 است که یک پرتو کم انرژی ایکس است. بخش سبز رنگ نیز پرتوهای کم انرژی ایکس هستند، اما بخش آبی رنگ، پرتوهای پر انرژی ایکس محسوب می‌شوند.

در تصویر رصد شده توسط تلسکوپ NuSTAR، انرژی پرتو ایکس در طیفی بین 7 تا 25 کیلو الکترون‌ولت است، درحالی که پرتوهای ایکس رصد شده توسط تلسکوپ چاندرا طیفی بین 0.5 تا 2 کیلو الکترون‌ ولت است.

تپ‌اختر «دست خدا» نمونه ای از پدیده روانی پاریدولیا (pareidokia) است که امکان مشاهده و درک اشکال آشنا در تصاویر مبهم را فراهم می‌کند.



تاريخ : پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, | 2:15 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

کپسول باری «سیگنوس» که روز گذشته (یکشنبه) به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ ملحق شد، 800 مورچه فضانورد را برای انجام تحقیقات دانش‌آموزی به فضا منتقل کرد.

            

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی با الحاق کپسول باری سیگنوس، علاوه بر دریافت محموله‌ای شامل آب، غذا، اکسیژن و تجهیزات علمی، پذیرای چند کلونی مورچه فضانورد هستند.

این برنامه بخشی از یک آزمایش دانش‌آموزی است که در آن هشت کلونی مورچه در محفظه‌های مخصوص در محیط میکروگرانشی فضا قرار می‌گیرند.

طی مدت حضور این مورچه‌های فضانورد، محققان و دانش‌آموزان تغییرات رفتار حرکتی این حشرات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این هشت کلونی متشکل از 800 مورچه معمولی از نوع Tetramorium caespitum هستند که بهترین گونه برای انجام این سفر فضایی محسوب می‌شوند.

دوربین‌هایی بر روی محفظه‌های مخصوص نگه‌داری مورچه‌ها نصب شده است که عکس و فیلم‌های ویدئویی از وضعیت حرکتی آنها را تهیه و برای دانش‌آموزان در مناطق مختلف زمین ارسال می‌کند.

بخشی از این مطالعه بررسی تأثیرات بی‌وزنی در هنگام جستجوی غذا است.

بررسی نحوه ازدحام مورچه‌ها در شرایط میکروگرانشی به ویژه در هنگام جستجوی غذا در کلونی به ارائه راه‌حل‌های ریاضی بهتر برای طراحی خطوط هوایی و حل مسائل پیچیده دنیای واقعی کمک می‌کند.

 

   



تاريخ : پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, | 2:5 | نویسنده : م.محمودي فر |

   

محققان از فناوری چاپ سه‌بعدی برای تبدیل تصاویر فضایی تلسکوپ هابل به تصاویر چاپی لمسی برای نابینایان استفاده کرده‌اند.

          

به گزارش  كلبه نجوم 2   به نقل از ايسنا فناوری چاپ سه‌بعدی در حوزه‌های مختلف علوم از جمله پزشکی، هوافضا و مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و محققان موسسه علوم تلسکوپ فضایی قصد دارند از این فناوری برای آموزش نجوم به افراد کم بینا و نابینا استفاده کنند.

محققان این مرکز با همکاری متخصصان طراحی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی رایانه‌ای، یک برنامه نرم‌افزاری اختصاصی طراحی کرده‌اند که قادر به محاسبه و ترجمه اندازه، درخشندگی و فاصله تصاویر فضایی تهیه شده توسط تلسکوپ هابل به طرح‌های سه‌بعدی قابل چاپ است.

با استفاده از بافت‌های مختلف، ویژگی‌های متفاوت تصاویر فضایی در مدل‌های پلاستیکی چاپ شده توسط چاپگرسه‌بعدی ارائه می‌شود که به درک بهتر این تصاویر کمک می‌کند.

نمونه اولیه این طرح‌ها با کمک 100 فرد کم بینا مورد آزمایش قرار گرفت و بر اساس بازخورد آنها، مدل‌های پیشرفته‌ری طراحی شدند.

هدف اصلی محققان، تولید تصاویر سه‌بعدی لمسی چاپی برای استفاده نابینایان در مدارس، کتابخانه‌ها و مراکز عمومی است.

نمونه‌هایی از این طرح در دویست و بیست و سومین نشست اتحادیه نجوم آمریکا ارائه شد.

 

           



تاريخ : پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, | 1:57 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

یک شرکت فعال در حوزه سفرهای تجاری فضایی قصد دارد گردشگران ثروتمند چین را تا پایان سال جاری میلادی راهی سفرهای فضایی کند.

                  

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ايسنا شرکت هلندی SXC که در حوزه توریسم فضایی فعالیت می‌کند، توافقنامه‌ای را با یک آژانس مسافرتی چین برای انتقال گردشگران فضایی این کشور به فضا با هزینه 95 هزار دلار منعقد کرده است.

تاکنون 100 شهروند ثروتمند چین آمادگی خود را برای سفر به فضا اعلام کرده اند.

فضاپیمای Lynx Mark که توسط شرکت خصوصی هوافضا XCOR آمریکا طراحی شده است، کار انتقال یک فضانورد و یک گردشگر فضایی در هر پرواز را برعهده خواهد داشت.

با رسیدن فضاپیما با ارتفاع مورد نظر، نمای دیدنی از فضا و یک سوم زمین قابل رویت خواهد بود.

فضاپیمای Lynx Mark I تا قبل از پایان سال 2014 میلادی به فضا پرتاب خواهد شد و برنامه پروازهای Lynx Mark II نیز از سال 2015 آغاز خواهد شد.



تاريخ : پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, | 1:32 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

    آژانس فضایی ناسا به دنبال غبارروبی از سطح ماه و تجهیزات فضایی است. متعجب

                  

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا غبارهای ماه خطرناک هستند و هیچ باد یا بارانی برای نرم‌کردن خاک این قمر وجود ندارد.

در طول ماموریت‌های آپولو، این غبارها وارد تجهیزات و لباس‌های فضایی و منجر به کاهش قابل‌توجه فشار شدند.

غبار مریخی نیز خطرهای خود را دارد و بر روی این سیاره، توفان‌های چرخان غبار، پنل‌های خورشیدی کاوشگرها را می‌پوشانند.

بنابراین، در حالی که این تجهیزات انتظار یک باد مطلوب را می‌کشند، وجود چنین غباری نیروی آنها را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

چنانچه این نوع غبار فضایی وارد بخش محفظه هوا شود، می‌تواند سمی باشد، ریه‌ را آزار داده و سلامتی فضانوردان را در ماموریت‌های طولانی‌مدت با خطر روبرو کند.

دانشمندان ناسا در سال 1967 ایده شارژ الکتریکی را برای از بین بردن این غبارها ارائه دادند، اما آژانس فضایی تا سال 2003 به مقاله آنها رجوع نکرد.

در این سال، کارلوس کال و همکارانش از مرکز فضایی کندی ناسا واقع در فلوریدا، ساخت و جاسازی فناوری پیشنهادشده را در کاوشگرهای ناسا مد نظر قرار دادند.

هدایت چند میلی‌وات برق از خلال سیم‌های باریک، میدان‌های الکتریکی خلق می‌کند که در آزمایشات انجام‌شده، 99 درصد غبار را در شرایط شبیه‌سازی‌شده ماه و مریخ از بین بردند.

محققان سیم‌های مواد متعددی را که در سطوح مختلف تعبیه شده‌ بودند، آزمایش کرد.

از میان این سطوح، سیم‌های اکسید قلع-ایندیم شفاف از پنل‌های خورشیدی محافظت می‌کردند و سیم‌های آلومینیومی یا نقره‌ای در فیلم‌های انعکاسی کار گذاشته شده بودند؛ این فیلم‌ها از فرودگرها و کاوشگرها در مقابل گرما و نور بیش از حد خورشید محافظت می‌کنند. همچنین سیم‌های مسی در زیر رنگ سفید حرارتی منعکس‌کننده گرما کارآمد بودند.

دانشمندان مرکز فضایی کندی همچنین جوهرهای رسانای نانولوله کربن را بر روی پنبه آزمایش کردند که در آینده نیز، آنها را در پارچه‌های لباس فضایی آزمایش خواهند کرد.

گفته می‌شود در سال 2016، ناسا آزمایش سپرهای غبار در فضا را آغاز خواهد کرد.



تاريخ : دو شنبه 16 دی 1392برچسب:, | 21:14 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

10 سال پیش سازمان ناسا یکی از کاوشگرهای دوقلوی خود را به سطح سیاره مریخ فرستاد تا با آغاز یک ماموریت موفقیت‌آمیز، اطلاعاتی در مورد سیاره سرخ و گذشته مرطوبتر و گرمتر آن برای زمین ارسال کند.

                  

به گزارش  كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا کاوشگر «روح» (Spirit) ناسا در روز چهارم ژانویه 2004 در سطح مریخ فرود آمد و سه هفته بعد، کاوشگر «فرصت» (Opportunity) نیز به آن ملحق شد.

در آن سال‌ها مدیریت برنامه‌های اکتشافات مریخ ناسا را دکتر فیروز نادری، دانشمند برجسته ایرانی عهده دار بود.

وی، فروردین ماه 1379 در شرایطی این مسوولیت را پذیرفته بود که دو ماموریت مهم قبلی ناسا برای اعزام سفینه به مریخ با شکست مواجه شده بود.

این دو ربات درابتدا قرار بود برای 90 روز سطح اسرارآمیز سیاره مریخ را کاوش کرده و مناطق متفاوت فرود خود را به دنبال نشانه‌هایی از فعالیت آبی در گذشته بررسی کنند. هر دو کاوشگر توانستند شواهد بسیاری پیدا کرده و به کار خود بسیار بیشتر از آنچه از آنها انتظار می‌رفت، ادامه دهند.

مریخ‌نورد روح در سال 2010 در شن گیر کرد و یک سال بعد، ناسا آنرا مرده اعلام کرد، اما کاوشگر فرصت تا به امروز به کار خود ادامه داده و هیچ نشانه‌ای از کند شدن نشان نداده است.

اکتشافات انجام شده توسط کاوشگرهای فرصت و روح در سالهای گذشته به طور اساسی درک دانشمندان را از مریخ و تاریخ دینامیک آن تغییر دادند.

برای مثال در سال 2007، چرخ جلو سمت راست روح که از کار افتاده بود، یک شیار در خاک قرمز مریخ حفر کرد که شکل‌گیری آن مانند واکنش آب داغ به سنگ بود. این مریخ‌نورد توانست شواهد قدرتمندی از وجود یک سیستم گرمابی باستانی کشف کند که نشان می‌دهد حداقل برخی بخشهای سیاره سرخ در گذشته از دو عنصر اصلی ضروری برای حیات یعنی آب مایع و منبع انرژی برخوردار بوده‌اند.

کاوشگر فرصت نیز چند کشف را انجام داده که برخی از آنها پس از ورود این ربات به دهانه 22 کیلومتری «اندوور» (Endevour) در ماه اوت 2011 بدست آمده‌اند.

کاوشگر کنجکاوی ناسا که در اوت 2012 در دهانه گیل مریخ وارد شده است، تحقیقات به دنبال نشانه‌های حیات را در مرحله بالاتری انجام می‌دهد. مشاهدات کنجکاوی نشان داده که ناحیه‌ای موسوم به «خلیج یلونایف» احتمالا چند میلیارد سال پیش در دریاچه آب شیرینی که احتمالا 50 در پنج کیلومتر وسعت داشته، از حیات اولیه برخوردار بوده است.

کاوشگر روح در کل عمر عملیاتی خود 7.7 کیلومتر در سیاره مریخ حرکت کرده، در حالیکه مسیر طی شده توسط کاوشگر فرصت تا به امروز 38.7 کیلومتر بوده است. فرصت اکنون رکورددار مسافت طی شده توسط یک خودروی رباتیک آمریکایی در فضا بوده و در حال نزدیک شدن به رکورد بین‌المللی 42 کیلومتر است که در اختیار ماهنورد «لونوخود 2» اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار دارد؛ این رکورد تاریخی در سال 1973 ثبت شده بود.



تاريخ : دو شنبه 16 دی 1392برچسب:, | 21:6 | نویسنده : م.محمودي فر |

محققان آمریکایی با استفاده از ماهواره‌های سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS)‌ دریافته‌اند، احتمالا هاله‌ای از ماده تاریک، زمین را در برگرفته و باعث افزایش جرم این سیاره شده است.

                     

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا از زمان مطرح شدن نظریه ماده تاریک، شواهد مختلفی از این ماده فرار بدست آمده است، اما دانشمندان تاکنون موفق به اثبات قطعی وجود آن نشده‌اند.

در سال 2009 میلادی محققان موسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون اعلام کردند، تغییرات در سرعت فضاپیماها در زمان عبور از کنار زمین بوسیله ماده تاریک که بر جاذبه اثر می‌گذارد، قابل توضیح است.

محققان دانشگاه تگزاس در جدیدترین مطالعه، این نظریه را مورد بررسی قرار داده و عنوان می‌کنند، احتمالا هاله‌ای از ماده تاریک زمین را در برگرفته که این مسئله باعث سنگین‌تر شدن این سیاره در مقایسه با محاسبات قبلی می‌شود.

در این مطالعه، محققان از داده‌های ماهواره‌های GPS آمریکا، سیستم GLONASS روسیه و گروه گالیله اروپا برای اندازه‌گیری جرم زمین استفاده کردند.

مدار ماهواره‌ها کاملا مشخص است؛ مکان ماهواره‌های در حال چرخش در اطراف زمین بوسیله کشش نیروی گرانش تعیین می‌شود؛ با استفاده از این داده‌ها و مکان ماهواره‌ها، محققان قادر به تعیین میزان کشش نیروی گرانش زمین بر آنها شدند.

پروفسور «بن هریس» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: این هاله می‌تواند بر گرانش زمین اثر گذاشته و باعث سنگین‌تر شدن 0.008 و 0.005 درصدی جرم زمین در مقایسه با میزان تعیین شده توسط اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) شود.

در ادامه محققان قصد دارند تغییر در مدار ماهواره‌ها را با توجه به کشش گرانشی خورشید و ماه ارزیابی کنند و در صورتیکه این محاسبات درست باشند، ماهواره‌های GPS می‌توانند به رمزگشایی از اسرار ماده تاریک، شکل‌گیری کائنات و نحوه تعامل کهکشان‌ها کمک کنند.

 



تاريخ : دو شنبه 16 دی 1392برچسب:, | 21:0 | نویسنده : م.محمودي فر |

  

فضاپیمای کاسینی ناسا تصاویری از زحل و دو قمر آن به نام‌های تیتان و انسلادوس را در آستانه کریسمس منتشر کرد.

         

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا کارولین پاکو، رهبر تیم تصویربرداری کاسینی در موسسه علوم فضایی بودلر در کلرادو، گزارش شده است.

دو نما از انسلادوس که در بسته ارائه‌شده کاسینی به چشم می‌خورد که نشانگر بسیاری از گسست‌ها، شکستگی‌ها و پشته‌هایی هستند که سطح این قمر یخی را تزئین کرده‌اند.

انسلادوس یک توپ برفی سفید و درخشان است و به دلیل وجود 100 چشمه جوشان (geyser) در ناحیه قطب جنوب آن و همچنین افشاندن ذرات یخی ریز به فضا معروف است. بسیاری از این ذرات به شکل برف به سطح این قمر بازمی‌گردند.

از آن جا که دانشمندان معتقدند این چشمه‌ها مستقیما به یک مخزن زیرسطحی شور، غنی از مواد آلی و آب مایع مرتبط هستند، انسلادوس میزبان یکی از در دسترس‌ترین نواحی قابل‌زیست فرازمینی در منظومه شمسی است.

در بسته ارائه‌شده کاسینی همراه با زحل و انسلادوس، مجموعه‌ای از تصاویر با رنگ‌ طبیعی از بزرگ‌ترین قمر زحل به نام تیتان وجود دارند.

دوربین کاسینی جو مبهم و نارنجی رنگ این قمر را بررسی و ویژگی‌های تیره و لکه‌لکه آن را در نواحی قطبی رصد می‌کند.

این مشخصه‌ها، دریاچه‌ها و دریاهای متان و اتان مایع هستند که تیتان به دلیل وجود آنها معروف است.

قمر مزبور تنها مکان دیگر به جز زمین در منظومه شمسی به شمار می‌آید که دارای مایع ثابت بر روی سطحش است، اما این مایع‌ها اتان و متان بوده و آب نیستند.

در قطب جنوب تیتان یک گردباد چرخان مرتفع و مجزا از بخش تاریک جو آن وجود دارد. جو تیتان و محیط سطحی آن از جهات خاصی به جو آغازین زمین شباهت دارد.

خود زحل نیز دارای عجایب فراوانی است و قطب جنوب این سیاره که هم‌اکنون در فصل زمستان به سر می‌برد، بسیار متفاوت از قطب شمال آن است که بهار را سپری می‌کند.

کاسینی در سال 1997 پرتاب شد و ماموریت آن برای ارسال تصاویر بیشتر از زحل تا سال 2017 ادامه دارد.

       

 

                         تصوير كاسيني  از زحل در لباس كريسمس

 

      

    

                                   تعامل دینامیک بین تیتان و حلقه زحل

 

      

                                          بزرگ‌ترین قمر زحل (تیتان) و رئا

 

      

                                              زمستان در نیمکره زحل



تاريخ : پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:, | 10:20 | نویسنده : م.محمودي فر |

    این عکس از آقای بابک امین تفرشی هست خیلی عکس قشنگیه ...

 



تاريخ : سه شنبه 3 دی 1392برچسب:, | 22:11 | نویسنده : م.محمودي فر |

  

سال 2013 با خود داستان‌های زیادی را در حوزه علم به همراه داشت.در این گزارش به بررسی رویدادهای این سال به ترتیب ماه‌ها پرداخته شده است.

                          
 
                           

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ايسنا سال 2013 با خود داستان‌های زیادی را در حوزه علم به همراه داشت.در این گزارش به بررسی رویدادهای این سال به ترتیب ماه‌ها پرداخته شده است.

ژانویه

* سال 2013 با اخبار بدی برای تلسکوپ شکارچی سیاره کپلر ناسا آغاز شد که چرخ حیاتی واکنش آن شکست. این تلسکوپ فضایی سپس به حالت ایمن فرو رفت و دیگر قادر به اسکن فضا برای سیارات فراخورشیدی احتمالی نیست.

اگرچه داده‌های بدست آمده از کپلر هنوز در حال بررسی بوده و تاکنون 167 سیاره تائید شده‌اند.

فوریه

* یک سیارک در آسمان شهر چلیابینسک روسیه منفجر شده و منجر به زخمی شدن صدها انسان و آسیب دیدن ساختمانها شد. این رویداد می‌تواند به شناسایی سرنخهایی در مورد تاثیرات آینده برخورد با سنگهای بزرگتر فضایی کمک کند.

* بنیاد Inspiration Mars از برنامه‌هایی برای ارسال یک ماموریت دو نفره به مریخ در روز پنجم ژانویه 2018 خبر داد که در طول یک مینیموم خورشیدی انجام شده و در اوت سال بعد به سیاره سرخ خواهد رسید.

مارس

* سازمان فضایی اروپا، واضحترین نقشه تاکنون را از کل تابش زمینه ی کیهانی(CMB) ارائه کرد که نور بازمانده از جهان اولیه است.

مه

* رصدخانه مونا لوا در هاوایی نشان داد که میزان دی‌اکسیدکربن جوی از علامت نمادین 400 بخش در میلیون گذشته است.

اکتبر

* پیتر هیگز امسال توانست پس از تائید کشف ذره بوزون هیگز در مرکز سرن، جایزه نوبل فیزیک را بطور مشترک با فرانسیس انگلرت بدست بیاورد.

نوامبر

* هند اولین ماموریت مدارگرد مریخ خود (MOM) را به فضا پرتاب کرد. هدف اصلی این ماموریت 73 میلیون دلاری، اثبات این امر است که هند نیز می‌تواند کاوشگر در مدار مریخ داشته باشد. همچنین کشف گاز متان در جو سیاره سرخ از دیگر اهداف این مدارگرد است.

دسامبر

* کاوشگر کنجکاوی اولین نشانه‌های قطعی را از وجود یک دریاچه آب قابل نوشیدن در جایگاه کنونی دهانه گیل در سطح مریخ پیدا کرد.



تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, | 3:26 | نویسنده : م.محمودي فر |

  

اخترشناسان آمریکایی از احتمال کشف نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد در فاصله 1800 سال نوری با زمین خبر می‌دهند.

                           
           
    

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ايسنا قمر فراخورشیدی (exomoon) قمر طبیعی محسوب می‌شود که در مدار یک سیاره فراخورشیدی یا یک جرم فراخورشیدی در حال چرخش است.

درحالیکه تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز یک هزار عبور کرد، اخترشناسان دانشگاه نوتردام در ایندیانا موفق به کشف احتمالی نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد شدند.

با استفاده از روش آنالیز چگونگی تأثیرات گرانش و میکرولنزیک گرانشی، یک جرم شبه سیاره بسیار کوچک در حال چرخش بدور یک جرم بزرگتر شناسایی شد.

جرم بزرگتر دارای خصوصیات یک ستاره نبوده و جرم کوچک‌تر نیز بقدری کوچک است که احتمال سیاره بودن آن منتفی می‌شود؛ بنابراین مشخص شد که جرم کوچک‌تر نخستین قمر فراخورشیدی مشاهده شده تاکنون است.

سیاره فراخورشیدی و قمر آن در فاصله یک هزار و 800 سال نوری از زمین واقع شده است؛ جرم این سیاره چهار برابر مشتری است.

البته اخترشناسان کاملا مطمئن نیستند که این دو جرم، یک سیاره فراخورشیدی و قمر آن باشد.

بر اساس نظریه دیگر، این اجرام آسمانی در فاصله دورتر از یک هزار و 800 سال نوری واقع شده‌اند و این سیاره در حقیقت یک ستاره بسیار کوچک و قمر آن نیز یک سیاره در اندازه نپتون است؛ در غیر اینصورت، این سیاره فاقد ستاره میزبان بوده و بصورت آزاد در فضا شناور است.



تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, | 3:22 | نویسنده : م.محمودي فر |

  

عکاسی آسمان شب   

 

 
عکاسی نجومی و آسمان شب یکی از شاخه های جذاب هنر عکاسی به شمار می آید. عکس های زیبا و مسحورکننده آسمان شب باعث شده تا هر روزه علاقه مندان بیشتری به این شاخه روی آورده و آنرا به عنوان یک سرگرمی یا فعالیت حرفه ای برگزینند. اگرچه گرفتن چنین عکس هایی آنقدرها هم مشکل نیست اما نیازمند صبر و حوصله فروان، انتخاب مکان مناسب و تمرین زیاد است.

 

در ادامه این مقاله به نکات عکاسی آسمان شب و برخی تکنیک های رایج در عکاسی نجومی خواهیم پرداخت. این نکات برگرفته از مقالات و نوشته های برخی از موفق ترین  و بزرگترین عکاسان جهان می باشد و به شما کمک خواهد نمود تا درک بسیار بهتری از ملزومات، مفاهیم و نکات کلیدی در عکاسی آسمان شب بدست آورید...

 

آسمان شب

آسمان شب متغیر است. بعضی از شب ها به رنگ خاکستری و ابری، برخی شب ها پوشیده با ستارگان، و برخی شب ها شاهد حرکت ابرها و جبهه های آب و هوایی مختلفی هستیم. استفاده از سرعت های شاتر طولانی مدت، راهکار و کلیدی برای گرفتن عکس هایی تخیلی و بسیار زیبا از آسمان شب است. پس صبور باشید و خواهید دید که این نوع از عکاسی به طبیعت دوم شما تبدیل خواهد شد.

       

 

 

1- مسیر حرکت ستارگان

با توجه به چرخش زمین حول محور خود، اینطور به نظر می رسد که نور ستارگان در دوایری در اطراف قطب آسمانی در حرکت می باشند. این حرکات پس از حدود 5 تا 10 دقیقه قابل تشخیص می باشند و به شکل خطی از نور توسط دوربین شما قابل ترسیم می باشد. برای عکاسی از چنین افکت خارق العاده ای، شما نیازمند یک سه-پایه عکاسی محکم و صبر فراوان هستید. لنز را در حالت فوکوس بینهایت قرار داده و مود دوربین را به دستی (Manual) و یا  Bulb shootingتغییر دهید. سپس با استفاده از آزادی کابل دوربین قادر خواهید بود تا به عکاسی از ستارگانی که در امتداد آسمان در حرکت می باشند بپردازید. پرتوگیری ( یا همان نوردهی) و قرار دادن لنز در معرض نور ستارگان می تواند در فاصله زمانی چندین دقیقه تا حتی چندین ساعت انجام گیرد. اگر همواره چند نکته کلیدی، از جمله زمان بندی، ترکیب عناصر و ذخیره باطری را به خاطر بسپارید، عکاسی از مسیرهای ستاره ای برای شما آسان تر خواهد بود.

2- مکان مناسب را پیدا کنید

بهترین مکان برای مشاهده و عکاسی از آسمان شب معمولاً حومه روستایی و خارج از شهرها می باشد، چراکه نور مصنوعی ساطع شده در محیط شهری باعث ایجاد عارضه ای به نام آلودگی نوری می شود. برای اینکه به خوبی قادر به مشاهده ستارگان و آسمان شب باشید بایستی از شر این نورهای مصنوعی خلاص شوید. معمولاً در عکاسی نجومی یک آسمان کاملاً تاریک ترجیح داده می شود اما نورهای مصنوعی شهر مانع از این تاریکی مطلق آسمان می شوند. بسیاری از مبتدیان با باز نگه داشتن شاتر برای فاصله زمانی های طولانی، بلندترین مسیرهای حرکت ستارگان را به عنوان هدف عکاسی نشانه می روند. اگرچه، آنها تاثیر ایجاد شده از نور محیط بر آسمان را (که گاهاً تشخیص آن نیز دشوار است)  دست کم می گیرند. علاوه بر این نورهای مازاد(مانند مهتاب) می توانند باعث ایجاد تاثیرات مخرب و بسیار بدی بر عکس هایی با سرعت شاتر طولانی شوند.

مثلاً وقتی که دیافراگم دوربین را به مدت زمان 20 دقیقه باز نگه می دارید، حتی یک ساعت پس از غروب خورشید، تصویر حاصل ممکن است به مانند عکسی که در روز گرفته اید نمایش داده شود. به طور مشابه، عکسی در ماه شب چهاردهم (ماه کامل) با زمان نوردهی در حدود 10 دقیقه ، می تواند مانند تصویری در روز به نظر برسد. بنابراین، برای گرفتن عکس هایی با شاترهای طولانی بهتر است در زمان هلال ماه نو، قبل از طلوع ماه و یا پس از غروب ماه اقدام نمایید. در این اوقات، نور پدیدار شده از ستارگان مشهودتر بوده و تصویر شما عالی خواهد بود.

3- سرعت شاتر با فاصله زمانی های طولانی

هنگامی که به عکاسی آسمان شب با پرتوگیری بلندمدت مشغولید، پرتوگیری های بیشتر از 15 دقیقه چرخش زمین را نشان خواهند داد. شما نیازمند لنزی با زاویه دید وسیع و البته یک 3پایه محکم خواهید بود. همچنین بایستی از کابل آزاد دوربین استفاده کنید، تا در لحضه ای که عکس می گیرید، از هر نوع لرزش دوربین ممانعت ورزید. لنز را در فوکوس (کانون توجه) بینهایت قرار دهید و دوربین را به مود B)  Bulb Shooting mode) تغییر وضعیت دهید. برای دستیابی به نتایج مطلوب دیافراگم را در f/4 قرار دهید، و با فشردن کلید دوربین (از طریق کابل یا ریموت) شاتر را باز کنید. بهتر است ازISO 100  استفاده کنید (توضیحات بیشتر مربوط به ISO  در پایان این مقاله آمده است) تا نویز دیجیتال را در کمترین حد ممکن نگه دارید. توجه داشته باشید از آنجا که آسمان کاملاً تاریک است، برای پرتوگیری های بالای 15 ثانیه، کوچکترین عوامل می توانند باعث ایجاد نویز دیجیتال در عکس شما شوند. برای تکمیل عکس، پس از گذشت زمان مور نظر، کلید ریموت را دوباره فشرده و شاتر را ببندید.

   

 

 

 

4- شفق ها و نورهای قطبی

عکاسی پدیده جوی شفق های شمالی یک چالش بزرگ برای عکاسان به شمار می آید. این مشکل ناشی ازتغییرات غیرعادی مداوم در درجه روشنایی نور می باشد. ذرات باردار خورشیدی به سرعت حرکت می کنند و گاهی از دیده پنهان می شوند، این امر عکاسی از آنها را به کاری بسیار دشوار تبدیل نموده است. با این حال، اگر نکاتی که در ادامه آمده است را به خاطر بسپارید، قادر به گرفتن بهترین عکس ها از شفق شمالی خواهید بود. دوربین خود را بر یک سه پایه قوی محکم کنید تا برای پرتوگیری های طولانی تر آماده و ثابت باشد. ISOرا در محدوده بین 100 تا 400 تنظیم نمایید. بسته به میزان نور موجود در محیط، سرعت شاتر را می توانید در حدود 30 ثانیه تنظیم نمایید. به نورسنج داخلی دوربین اعتماد نکنید، که بیشتر به درد عکاسی در روز می خورد. اگرچه هر نوع لنزی برای عکاسی شفق های قطبی قابل استفاده است، اما توصیه می شود از لنزهایی سریع تر و با زاویه دید وسیع استفاده کنید.

 

    

 

 

5- آسمان های ابری

همانطور که نور شروع به کاهش می کند، به آسمان های ابری نگاه کنید. رنگ ها را تماشا کنید و ببینید که چگونه در ابرها به یکدیگر آمیخته اند. اگرچه تاریک است اما باید سعی کنید با استفاده از فیلترهای خنک کننده آبی 80A، پراکندگی رنگ آبی آسمان را بالا برده، و پراکندگی رنگ زرد حاصل از نورهای مصنوعی را کاهش دهید. از لنزی با زاویه دید گسترده استفاده کرده و از پرتوگیری های طولانی تر بهره گیرید. می توانید در ابتدا چند عکس تستی گرفته و آنها را به دقت در دوربین دیجیتال خود ارزیابی کنید. سپس باید قادر باشید تا بهترین محدوده زمانی را برای پرتوگیری های خود انتخاب کرده و عکس های فوق العاده ای از آسمان پوشیده از ابر بگیرید.

توصیه تنظیمات

اندازه گیری پس از تاریکی می تواند یک مشکل اساسی در عکاسی باشد، بنابراین مطمئن شوید که بهترین تنظیمات را برای شرایط ویژه خود انتخاب می کنید. اگر وضعیت حاکم بر نور محیط، هم روشن و هم تاریک می باشد، بایستی از سنجش نقطه ای برای تفسیر دقیق استفاده نمایید. اگر محیط تاریک است برای سنجش محیط می توانید از حالت 'center weighted'و یا'evaluative metering'  در دوربین دیجیتال خود استفاده نمایید. تا حد امکان از فلاش استفاده نکنید چرا که می تواند عکس شما را مورد تاثیر قرار داده به گونه ای که بخشی از تصویر بیش از حد روشن خواهد بود. مود دستی (manual mode) و bulb mode بهترین مودها برای این نوع عکاسی می باشند.

توصیه تجهیزات

عکاسی از آسمان شب بایستی همراه با بکارگیری و استفاده از یک سه-پایه عکاسی انجام پذیرد. فراموش نکنید که برای دوربین خود یک کابل و یا کنترل از راه دور بخرید، این موضوع مهم است چراکه برخی عکس ها 30 ثانیه و حتی زمان خیلی بیشتری طول خواهد کشید. لنزهای شما در حالت ایده آل باید دارای یک مود فوکوس بینهایت و دوربین شما بایستی قابلیت MLU(mirror lock up- یک ویژگی است که در آن، آینه دوربین قبل از آزاد شدن شاتر حرکت کرده و مانع از ایجاد ارتعاش حاصل از جابجایی آینه می گردد )  داشته باشد. یک لنز زاویه-باز بهترین گزینه برای عکاسی آسمان شب است و امکان زوم حتی آن را تطبیق پذیرتر خواهد نمود.

نتیجه گیری

به هنگام عکاسی شبانه، به یاد داشته باشید که صبر و حوصله فراوان در عکاسی آسمان شب، به همان اندازه مهم است که نگاهی منتقدانه به ترکیب تصویر. و پس از آن تصمیم گیری پیرامون این نکته که چه عنصری در عکس نیازمند تغییر است تا در برداشت بعدی عکس شما بهتر شود.

همانطور که پیشتر گفته شد، فرایند پیداکردن طول مدت نوردهی برای بهترین تصویر، فرآیند آزمون و خطا است ( از لحاظ لنزها، سرعت شاتر و تنظیمات دیافراگم. به طوری که هر سه اثرات گوناگونی را بر تصویر خواهند گذاشت ). با نوردهی های طولانی مدت بیش از 30 ثانیه، استفاده از کابل امری ضروریست. برای تنوع بیشتر و شاید عکسبرداری بهتراز ستارگان آسمان شب، ممکن است بخواهید چند برداشت سیاه-سفید را نیز امتحان نمایید. اگر هوا سرد است لباس گرم را فراموش نکنید چرا که ثابت نشستن در یک شب سرد خیلی مشکل تر از راه رفتن در سرماست ، ازاینرو شاید برداشتن تجهیزات اضافی کاری عاقلانه باشد. به یاد داشته باشید یک چراغ قوه به همراه داشته باشید چراکه برای تنظیم دوربین در تاریکی لازم خواهد شد. هرچه بیشتر به عکاسی از آسمان شب پرداخته و هرچه عکس های بیشتری بگیرید، بیشتر راه کارهای عکاسی از آسمان شب را فراخواهید گرفت.

توضیحات بیشتر

تمام زمان بندی هایی که در زیر ذکر شده بر اساس ISO 50  و دیافراگم f2.8  یا  f3.5  می باشند.

- برای ISO 100 ، زمان نوردهی کوتاه تر می باشد اما نه در حدود نصف (1/2) زمانبندی ISO 50 .

برای ایزوی 100 از زمانبندی هایی در حدود یک-سوم (1/3) ایزوی 50 استفاده کنید.

-  دیافراگم f2.8یا f3.5را برای نمایش بیشترین تعداد ستارگان در عکس مورد استفاده قرار می دهیم. ضعیف ترین نورها با دیافراگم کوچکتر قابل نمایش نخواهند بود.

 

عکاسی مسیر حرکت ستارگان

 

 

وضعیت ماه در آسمان

 

 

مدت زمان پرتوگیری (نوردهی)

بدون ماه

حداقل یک و نیم ساعت برای پرتوگیری نیاز است تا مسیرهای ستاره ای به همراه مناظر طبیعی ( نمایان شده به شکل سایه و طرح سیاه یکدست) در تصویر آشکار گردند .

هلال ماه

حداقل یک ساعت پرتوگیری  برای نشان دادن رنگ و جزئیات مناظر طبیعی پیش زمینه.

1/2ماه

30 دقیقه تا یک ساعت پرتوگیری (30 دقیقه برای آسمان صاف و یک ساعت برای آسمان ابری).

یک یا دو روز پس از 1/2ماه

20 تا 45 دقیقه پرتوگیری.

3 تا 4 روز قبل و پس از ماه کامل

 - 10 تا 20 دقیقه پرتوگیری برای شبی آرام با آسمان آبی، ژرف و با شکوه.

 - در صورت استفاده از فیلم های  Kodachrome 64، دیافراگم f4و پرتوگیری به مدت 20 دقیقه انجام شود.

 

 

     

 

 

 

عکاسی نقاط نورانی

- به منظور عکاسی از ستارگان به صورت نقاط نورانی ( به جای مسیرهای نورانی)، بدون شک به زمان شاتر بسیار کوتاهتری نیازمندید. از این رو شما همچنین نیازمند استفاده از فیلم های سریع تر (وISO  بالاتر) هستید که امکان استفاده از شات های کوتاه مدت را می دهند.

- اگر می خواهید برخی مناظر و چشم اندازها (به شکل سایه و طرح سیاه یکدست در پس زمینه) در عکس نمایان گردند، شما نیاز به نور "ماه کامل" در عکس خواهید داشت، همچنین برای نمایش اجسام جلوی صحنه (با نور کامل و به صورت روشن) بایستی همزمان از فلاش دوربین استفاده نمایید.

- برای تعیین طولانی ترین سرعت شاتر قابل استفاده، قبل از شروع حرکت ستارگان در مسیرهای نورانی از فرمول زیر استفاده نمایید: 

فاصله کانونی/ 600

 

- با استفاده از نور کامل ماه، دیافراگم f2.8 و ISO 400 از شرایط زیر استفاده کنید:

 

 

لنز

 

زمان

21mm

29 ثانیه

35mm

17 ثانیه

50mm

12 ثانیه

 

 

 

حرف آخر

- دوربین را قبل از تاریکی تنظیم کنید تا بتوانید فوکوس و انتخاب ترکیبات عکس را تا وقتی که هنوز قادر به دیدن محیط هستید انجام دهید.

- اگر پس از تاریکی تنظیمات را انجام می دهید، از یک چراغ قوه یا لامپ های اتومبیل خود استفاده کنید تا در صورت لزوم بتوانید دوربین را بر روی اشیای نزدیک فوکوس کنید.

- اگر ستاره قطبی را در ترکیب بندی عکس خود دارید، تمام مسیرهای ستاره ای دیگر در اطراف آن در حال چرخش خواهند بود.

- در شب هایی که ماه در آسمان نیست، شاتر دوربین را برای ساعات طولانی باز نگه دارید تا بتوانید مسیرهای ستاره ای بسیار طولانی را در ترکیب بندی عکس خود داشته باشید.

   

 

(هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر "سایت نجوم ایران" و لینک به این مقاله غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی و اخلاقی نادرست می باشد.)

 منبع : سایت نجوم ایران

                            ترجمه و تالیف از شیوا خسروی

                                                                «  با تشکر از Jack Fusco, Theresa A. Husarik, David Cobb  »



تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, | 3:11 | نویسنده : م.محمودي فر |