یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به رهبری دانشگاه کلمسون آمریکا، شکل‌گیری یک سیاره را در اطراف ستاره‌ای به فاصله 335 سال نوری از زمین به طور مستقیم مشاهده کرده‌اند.
 
                         
 
به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ایسنا، محققان انتشار گاز مونوکسیدکربن را شناسایی کردند که نشان می‌داد یک سیاره حول ستاره‌ای نسبتا جوان به نام HD100546 مدارگردی می‌کند. این پروتو سیاره، دومین سیاره‌ مشاهده‌شده‌ای است که حول این ستاره مدارگردی می‌کند.
نظریه‌های فراوانی پیرامون چگونگی فرآیند شکل‌گیری کامل سیارات وجود دارند اما چنانچه یافته‌های مطالعه جدید تایید شوند، این یکی از نخستین بارهایی خواهد بود که دانشمندان رخداد شکل‌گیری سیاره‌ای را به صورت مستقیم مشاهده کرده‌اند.
به گفته «سین بریتاین»، دانشیار نجوم و اخترفیزیک دانشگاه کلمسون، کشفیات جدید به منجمان امکان آزمایش نظریه‌های موجود و کسب اطلاعات بیشتر درباره شکل‌گیری سیستم‌های خورشیدی از جمله منظومه شمسی را می‌دهند.
برای بیش از یک دهه محققان حاضر در این مطالعه تعدادی از قدرتمندترین تلسکوپ‌های زمینی را روی ابر گاز و غبار دیسکی‌شکلی متمرکز کرده‌ بودند که ستاره HD100546 را احاطه کرده است. این ستاره حدود 2.5 برابر بزرگ‌تر و 30 برابر شفاف‌تر از خورشید است و در صورت‌فلکی مگس جنوبی (Musca) قرار دارد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Astrophysical منتشر شد.



تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 21:50 | نویسنده : م.محمودي فر |

مقامات ناسا اعلام کرده‌اند این آژانس مصمم به ساخت بزرگ‌ترین موشک جهان جهت اعزام انسان به مریخ است.
 
به گزارش  کلبه نجوم 2 به نقل از ایسنا، علی‌رغم نگرانی‌های موجود درباره توانایی تامین بودجه این پروژه توسط آژانس فضایی، مقامات ناسا اعلام کرده‌اند آن‌ها بازبینی «سیستم پرتاب فضایی» (SLS) را تکمیل کرده‌اند.
ارتفاع این موشک به 117 متری خواهد رسید و وزن آن 2948 تن خواهد بود.
در نخستین آزمایش، موشک برای حمل محموله با وزن 77 تنی پیکربندی می‌شود و فضاپیمای بدون خدمه اوریون را فراتر از مدار پایین زمین خواهد برد. اما در قدرتمندترین پیکربندی‌اش، موشک مزبور توانایی بالابردن 143 تن را خواهد داشت و این قابلیت اجرای ماموریت‌های فضایی به منظومه شمسی مانند رفتن به یک سیارک و مریخ را ممکن خواهد ساخت.
نخستین برنامه پرتاب این سامانه در نوامبر سال 2018 صورت می‌گیرد و گفته می‌شود این ابرموشک به اندازه‌ای صدای بلند تولید می‌کند که می‌تواند هنگام پرتاب به ساختمان‌های مجاور آسیب وارد کند.
ناسا نسخه‌های کوچکی از موشک مزبور را آزمایش کرده و مدل با اندازه پنج‌ درصدی موشک اصلی نیز برای آزمایش میزان اثرگذاری امواج صوتی با فرکانس بالا و پایین بر روی موشک هنگام پرتاب آزمایش می‌شود.
داده‌های جمع‌آوری‌شده از این آزمایش‌ها برای تصحیح طراحی سیستم سرکوب صوتی موشک به کار خواهد رفت.

                    



تاريخ : یک شنبه 9 شهريور 1393برچسب:, | 14:9 | نویسنده : م.محمودي فر |

تحقیقات جدید منجمان اروپایی به حل معمای چگونگی شکل‌گیری نوعی ابرنواختر درخشان در کهکشانی واقع در 11 میلیون سال نوری کمک می‌کند.

                       

به گزارش کلبه نجوم 2 به نقل از ایسنا، این ابرنواختر که حاصل انفجار عظیم یک ستاره است، به مدت چندین دهه‌ نزدیک‌ترین ابرنواختر به زمین بوده و اوایل سال جاری میلادی توسط رصدخانه دانشگاه لندن کشف شد. چنین پدیده‌ای اطلاعاتی کلیدی درباره جهان و چگونگی بسط‌یافتن و تکامل کهکشان‌ها در اختیار می‌گذارد.

 

در این تحقیق، دانشمندان از شبکه‌های عظیم رادیوتلسکوپ‌های انگلستان و اروپا استفاده کردند که شامل هفت تلسکوپ e-MERLIN بود. این سامانه‌ها تیم علمی را قادر به شکار تصاویر بسیار عمیقی کرد که فقدان انتشارات رادیویی این ابرنواختر را آشکارسازی کردند.

 

ابرنواختر موردمطالعه 2014J نام دارد و به نوع la تعلق دارد. این جرم کیهانی از انفجار یک ستاره کوتوله سفید و زمانی حاصل شده که سوخت هسته درونی ستاره به اتمام رسیده و لایه‌های بیرونی‌ترش را متلاشی کرده است.

 

هنگامی که جرم یک ستاره کوتوله سفید به حدود 1.4 برابر خورشید افزایش می‌یابد، منفجر می‌شود. در این جا، دمای هسته آن به نقطه‌ای می‌رسد که کربن شروع به همجوشی هسته‌ای می‌کند. این رخداد به سرعت در سراسر ستاره گسترش می‌یابد و منجر به انفجاری ترموهسته‌ای فاجعه‌باری می‌شود که ستاره را می‌درد و موجب می‌شود این جرم کیهانی مانند ستاره درخشان جدیدی به نظر برسد که میلیاردها بار درخشان‌تر از خورشید است.

 

ابرنواخترها نقش بنیادینی در فرآیند شیمیایی کهکشان‌ها و تکامل آن‌ها ایفا می‌کنند زیرا مسئول انتشار بخش اعظم عناصر سنگین تشکیل‌دهنده کهکشان‌ها هستند و تعدادی از این عناصر در بخش درونی ستارگان عادی شکل نمی‌گیرند.

 

دانشمندان بر سر چگونگی شکل‌گیری این ابرنواختر تردید داشتند و نتایج جدید، اکثر مدل‌های موجود را رد می‌کند. این مطالعه به رهبری «میگوئل پرز-تورس» از شورای ملی تحقیقات اسپانیا انجام شد و جزئیات آن در مجله Astrophysical منتشر شد.



تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 15:19 | نویسنده : م.محمودي فر |